web analytics

Jag har ju gått och blivit förkyld så jag kör ingen träning som höjer pulsen just nu, och för min del blir det då ingen träning då jag egentligen får höjd puls av att knyta skorna haha. Idag hade jag tänkt köra lite yoga, men jag skjuter på det till i morgon så får bihålorna vila en dag till. Bara för skojs skull har jag istället kikat på träningsåret 2017, och så här såg det ut:Mycket simning och inomhuscykel blev det i januari, inte så konstigt då jag köpte trainern den åttonde. Ett litet styrkepass i 10 minuter klämde jag in haha, det är ju knappt så det räknas!Mer simnng och årets första löppass (och tillika det första efter knäskadan den 11e december) den 3e februari!
3 km runt flygfältet, en blygsam start på vad som till slut skulle bli mitt hittills mest aktiva löparår någonsin.
Tredje veckan i månaden var jag på utbildning i Linköping och lade in två löpbandspass och ett simpass, det kändes grymt spännande och seriöst att knalla iväg från hotellet i en främmande stad helt ensam för att leta upp en simhall och simma, bra känsla!
Den 25e sprang vi Trans Gran Canaria och det var då den längsta sträcka jag någonsin ”sprungit” sammanhängande!
Den 28e var vi fortfarande kvar på Gran Canaria och jag körde ett litet mini-triathlon i hotellets pool och gym haha.Mars, jag det var här eländet började… Andra veckan i mars var jag åter igen på utbildning och rullade på med träningscykel, löpband och utomhuslöpning men sen kom förkylningen från helvetet. den 27e gjorde jag ett tappert försök till att starta upp igen då jag hade känt mig helt ok ett tag men sen blev Dax hängig och då tappade jag lusten helt.Förkylningsvibbarna fortsatte under april och vi började spekulera i om det kunde ha med pollen att göra, några små tappra försök till att komma igång i början av månaden men sen dog det liksom ut igen eftersom jag skulle tävla med Öje i början av maj och behövde prioritera hundträningen.Äntligen kunde jag smyga igång med löpningen igen, och sen blev det ju några pass till under månaden. Även simningen drog igång igen och jag fick lite ny input från simlärare dessutom.Jahopp, vad händer här…?
Lite simning i början av juni och sen… Ingenting. Vi var inte ens sjuka eller nånting sånt, det bara… Dog.MEN om juni var passiv på träningsfronten så var juli precis motsatsen!
Premiärsim för i år i öppet vatten, de tre enda cykelturerna utomhus för året och framför allt drog löpningen igång på allvar. Milen började avverkas varje vecka och mitt personliga rekord sänktes för varje gång. Kul!Lite mindre träning igen, men lite längre pass tidsmässigt på minst 30 minuter. Det längsta ”passet” blev Sälen fjällmarathon 21k den 30e augusti, inte en snygg prestation direkt men jag tog mig igenom och det är steg ett. Personbästat i längsta sträcka flyttades därmed fram ytterligare några kilometer detta år!Lite sporadiska pass hit och dit men ingen riktig rutin i det hela, och mot slutet av september var det dags för tävling med Öje igen så då planade det ut där och jag blev dessutom förkyld igen. Förkylningen inledde även oktober månad och jag smög sedan igång med cykel för att inte belasta kroppen som löpningen gör och riskera att få ett bakslag i sjukdom igen. Delvis därför, och för att jag verkligen behöver bättra på rörligheten nuförtiden, började jag också yoga!
Även om jag får mer allsidig träning genom de olika grenarna i triathlon så är det ändå sporter som allihop utövas monotont och alltid med en rörelse enbart framåt (i synnerhet för mig som inte kan varva crawl med ryggsim) vilket gör att kroppen naturligtvis drar ihop sig och stelnar åt det hållet vilket medför större skaderisk. Därav vore det bra att få igång rörligheten åt alla håll, inte bara framåt/bakåt.Mer yoga, lätt löpning, inomhuscykel… Försiktig igångstart som sagt, ändå blev jag förkyld igen nu i januari… Å andra sidan är ju träningen bara EN del av det hela, kosten är ju den större biten och där har detvarit både upp och ner vilket såklart sätter sina spår i immunförsvaret. Synd bara att kolhydrater både är så gott och beroendeframkallande…Till slut kom i alla fall simningen igång igen för den här vintersäsongen och där har jag känt mig väldigt stark vilket har varit otippat men jättekul!
Löpningen gick ner till förmån för cyklingen som gick upp antal pass, överlag kändes december som en aktiv månad!

Sammanfattningsvis för 2017 har det då blivit 123 träningspass registrerade av klockan vilket ger ett snitt på 2,37 pass i veckan.
Jag har totalt lagt 61:11 timmar på träningen vilket ger ett snitt per pass på ungefär 50 minuter, den gren jag har lagt mest tid på har varit löpning (21:40 timmar) följt av inomhuscykel (16:05 timmar).
Jag har tagit mig 500,5 km vilket ger ett snitt på lite drygt 4 km per pass, den gren jag har tagit mig längst i är löpning (210,2 km) följt av inomhuscykling (206,5 km).
Jag har under alla dessa pass snittat 153 i puls och jag har förbränt 44,909 kalorier.
Målet för 2018 blir såklart att försöka få upp alla dessa siffror lite grann, kanske snitta 3 pass i veckan när året är slut och försöka få till längre pass för ökad uthållighet. Det känns inte alls orimligt faktiskt!

Kommentera gärna här!

Post Navigation

%d bloggare gillar detta: