web analytics

Ok, först och främst: detta är inte äkta TRX-band, det vet jag. Äkta band kostar ca 2000 kr, så mycket var jag inte villig att lägga. Dessa kommer från Rusta (som så mkt annat av min hemgymsutrustning, tycker de har förvånansvärt bra prylar!) och kostade 299 kr. Det tyckte jag var ok.
Jag är ett stort fan av träning med egen vikt då man dels kan variera ansträngningen enkelt och det är svårt att ha sönder saker genom att tex rycka sig igenom övningar eller inte orka hålla emot en för tung vikt.Idag testkörde jag mina band efter en kvarts uppvärmning på cykeln och insåg snabbt tre saker:
1 – det var tyngre än jag trodde. Man anpassar belastningen med hjälp av sin egen vinkel, i detta fall på bilden (rodd) blir övningen tyngre ju närmare dörren jag har fötterna. Logiskt, men lika jobbigt för det!
2 – en förberedd plan hade varit smart så man tränar igenom kroppen effektivt.
3 – det var svårt med greppet för fötterna. Jag började barfota mot golvet och tänkte det borde vara det bästa, men inne på runda två (gjorde bara rodd och crunches) hade fötterna torkat efter cyklingen och det kändes plötsligt mycket mer opålitligt att jag inte skulle glida iväg. Då la jag in mattan under, men efter en omgång rodd hade den ändå glidit mot dörren. Får testa med skor ändå nästa gång, annars gillar jag att träna styrka barfota. Då står jag som bäst på mina breda framfötter haha!

Nöjd med den lilla investeringen hur som helst, målet är att köra styrka minst en och helst två gånger i veckan eftersom bilderna från proffsfotograferna som stod efter förra veckans lopp skvallrade rätt tydligt om att jag saknar den styrka som behövs för att ta mig igenom fler sådana äventyr utan att gå sönder. Kutande rygg, bakåtskjutet bäcken, framfälld överkropp, tårna utåt och mest vikt på fotvalvet… Inte direkt en stark och hållbar löpprofil. Men det ska det bli ändring på hoppas jag!

Kommentera gärna här!

Post Navigation

%d bloggare gillar detta: