web analytics

Då tänkte jag ge mig på att sammanfatta träningsåret 2018 med hjälp av statistiken från min Suunto-klocka.
Sammanfattningsvis såg det ut så här:
Antal pass, alla grenar: 127 st.
Antal pass, topp tre grenar: Löpning (56 st), simning (18 st), yoga (16 st).
Antal timmar, alla grenar: 75:27.
Antal timmar, topp tre grenar: Löpning (36:02), yoga (7:29), simning (7:16).
Distans, alla grenar: 651,2 km.
Distans, topp tre grenar: Löpning (282,1 km), cykling (144,7), inomhuscykling (117,4).
Ja vad säger man, löpningen är det som har dominerat året överlägset. Och visst har det gett resultat, inte nödvändigtvis så mycket i snabbhet men i löpstyrka och uthållighet är det stor skillnad!
Vi kollar lite på året som gått.

Januari

Året började med ett par kortare löpturer och ett par pass på inomhuscykeln, sen kom det en förkylning och träningen sattes på paus (bortsett från ett pass yoga där mitt i). Sen kände jag pressen av att åka lite skidor innan snön skulle försvinna så jag satte igång och blev faktiskt friskare av att träna så det var ju oväntat men skönt.

Februari

Sen fick jag känningar av mina känsliga bihålor igen och avvaktade med träning innan jag smög igång med ett pass cykel och ett lättare pass löpning. Detta funkade bra, så lördagen innan vi åkte till Gran Canaria rev vi av milen också. Lite acklimatiseringsjogg och simning i hotellpoolen blev det på plats och sen gick loppet av stapeln den 24e. Jag hade en i stort sett oförändrad tid (5 min snabbare) men en galet mycket bättre känsla i kroppen efteråt!

Mars

Svante fick någon form av influensa eller liknande på vägen hem från Gran Canaria, och eftersom jag inte ville fresta på mitt immunförsvar när det redan var utsatt för smitta så tog jag träningsuppehåll samtidigt. Jag försökte ge mig på att börja powerwalka med Öje för att få mer vardagsmotion och bygga upp hans muskler igen efter ett rejält tapp pga foderbyte men ja, det blev den där enda gången och så en promenad med Sandra också. I övrigt en del skidor eftersom det var polarkyla och snön låg kvar, och så inomhuscykling då innan jag vågade mig ut på en löptur hemmavid över en månad efter TGC. Om det var tungt?
Svar JA!

April

Sen blev jag ju då förkyld på riktigt igen och så blev det åter igen ett uppehåll på ett par veckor. Sen däremot kom jag igång igen, jag provade på konceptet morgonlöpning tillsammans med hundarna ett par veckor men det kändes faktiskt inte som att det gav så mycket. Visserligen blev det ju många pass i antal, men kvalitén i passen tyckte jag kändes dålig och det var för korta sträckor med ca 2,5 km för att det skulle kännas värt det. Alternativet hade varit att gå upp tidigare, men 04.45 tycker jag är tidigt nog om jag ska vara ärlig.

Maj

Maj inleddes med Sthlm Trail Run vilket var både jobbigt som tusan men kul. Sen var det dags för mig att fokusera på hundträning en stund eftersom jag och Öje tävlade den 11e, men sen körde jag igång med löpningen igen. Under himmelfärdshelgen kom det varma vädret även i år, skillnaden var att det stannade kvar och det blev väldigt varmt och tufft att träna ute. Efter ett tag var man ju dock någorlunda acklimatiserad och jag körde ett dubbelpass simning/löpning en ledig dag.

Juni

Juni inleddes med en skräckfylld löptur där jag blev attackerad av myggor i hundratal, en ytterst obehaglig upplevelse!
Sedan började det bli tungt igen, jag petade in ett intervallpass där den sjunde (med uppvärmning före, därför ser det ut som två pass), årets enda (!) öppet vatten-simning förutom Stockholm Triathlon och årets första utomhuspass på cykeln. Där upptäckte jag också att det inte gick att växla på det främre navet, så sen tog det en bra stund innan jag kom ut med hojen igen.
Efter Sthlm10 den 13e så fick jag krångel med mage och sömn så då gick motivationen för träning ner rejält och det blev bara hundträning i ett par veckor.

Juli

Under juli blev det också ganska skralt med träning, jag låg lite lågt efter Sthlm10 som sagt och sen var det tufft att komma igång igen i värmen som fortfarande höll i sig. Cykeln blev äntligen lagad och ett par fina rundor blev det.

Augusti

Augusti inleddes med ytterligare en sväng på hojen, lite längre än jag brukar ta men det gick fint det också. Sen körde jag igång med löpningen inför Sthlm Urban Trail och efter det blev det årets enda brickpass cykel/löpning inför Stockholm Triathlon som jag skrivit om här.
Sedan blev det sedvanlig vila efter loppet i några dagar.

September

September startade med årets enda mountainbikepass, tänk att det är så många saker jag bara har gjort en enda gång i år haha!
Sen fick jag feeling och körde ännu en dubbelpassdag under min sista semestervecka, men utöver det ser det ju ganska tunt ut med träning under månaden. När jag gick tillbaka till jobbet efter semestern fick jag naturligtvis nån jädra infektion igen så det blev tunt med träning, det kändes från och till som att det skulle bryta ut men det blev aldrig något av det. Jag åkte med Svante till Björnö och körde backintervaller men det blev det varken sämre eller bättre av. Till slut gav jag upp helt och vilade totalt från allt månaden ut.

Oktober

Efter den långvilan körde jag igång i oktober igen, och äntligen fick jag till lite fler pass. Jag och Annelie tog en “blabla-run” tillsammans, och veckan efter det var det dags för Sthlm Xplorationrun som blev sista loppet för i år. Många medaljer från 2018 blev det!
Sedan hade jag lovat mig själv att ta tag i simningen igen, och så blev det också!

November

Det var inte bara simningen som fick ett uppsving, utan jag körde också igång med betydligt mer yoga. Jag är helt övertygad om att en del av mina små “skadekänningar” är för att jag blir kort i musklerna och inte kan använda rörligheten fullt ut. Under november (har jag för mig?) gick jag också med i en aktivitetsutmaning skapad av min kusin som innebär att man ska röra på sig i någon form minst 20 minuter och minst tre gånger i veckan och det har verkligen gjort underverk för kontinuiteten. Hon har gjort en ny utmaning för våren, så detta projekt kommer fortgå även nu efter nyår!

December

Flera långa löprundor, simning minst en gång i veckan och även smyga igång försiktigt med cyklingen igen i slutet av månaden då jag tyvärr fick kotförskjutningar i ryggen som gav smärtor i höften. Därför fick jag inte heller yoga som jag kommit igång med så bra under november, men det går sakta men säkert åt rätt håll!

Sammanfattning & 2019

Året har varit både upp och ner som det brukar, inga större skador tack och lov men en del förkylningar eller förkylningsvibbar och små överansträngningar här och där. Formen går dock stabilt åt rätt håll, och jag tror definitivt att aktivitetsutmaningen kommer ge bra motivation till att hålla igång med aktiviteter både under de perioder där jag är mindre motiverad och när jag kanske känner av att något är i olag i kroppen. Alltid kan man göra nån liten övning som inte höjer pulsen, eller för den delen yoga eller foamroller!

Inför 2019 blir det så här i början i alla fall fortsatt fokus på löpningen, dock kommer jag ändra upplägget och köra färre men längre pass. Jag måste vänja mig vid att hålla igång under lång tid eftersom jag räknar med att loppet i februari kommer ta ca 5 timmar. Jag har också planerat att hålla igång simningen, och så ska jag försöka få in lite mer styrka än under 2018. En gång i veckan var ju tydligen en för avancerad målsättning haha.
Framför allt ska jag fortsätta att lyssna på kroppen och inte kompromissa med om jag har dålig återhämtning eller känner mig krasslig, i längden tror jag det är ett vinnande koncept. Så fort jag får klartecken från naprapaten ska jag köra igång med yogan igen för att bibehålla smidighet i muskler och senor.
Jag tror och hoppas på att 2019 kommer fortsätta stadigt framåt och uppåt i formkurvan!

Kommentera gärna här!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Post Navigation

%d bloggare gillar detta: