web analytics

Igår flög vi ju till Gran Canaria för att dels ha semester naturligtvis men också för att springa Trans Gran Canaria för tredje gången. I år kör jag 30 km och Svante 42 (marathon), det innebär att vi denna gång springer på olika dagar och hans lopp går av stapeln redan i morgon, fredag. Spännande värre!Resan hit blev också ”spännande”, först hade Apollo bytt flygplan pga tekniska problem så sätena som jag hade bokat åt oss blev till två helt andra säten. De visade sig dessutom vara bredvid en kvinna med ett väldigt litet spädbarn, vilket inte direkt är vad vi önskar oss på en 6-timmars flygresa. Så när flygvärdinnan kom och frågade om vi kunde tänka oss att byta platser till ett par andra eftersom kvinnan med barnet hade ytterligare ett barn och en till familjemedlem ombord sade vi skyndsamt ja och flyttade oss till nya platser.
De visade sig vara på varsin sida av mittgången, så inte nog med att vi inte kunde sitta bredvid varandra för att titta på film etc utan det var också svårt att sova bort tiden eftersom det är ett sjukt spring i gången hela tiden på folk som ska till och från toa samt serveringsvagnar som puttas fram och tillbaka. Den enda gången jag slumrade till blev jag nästan direkt väckt av tonårspojken jag hade bredvid mig som skulle gå på toa, suck.
När det var dags att landa studsade planet omkring på landningsbanan, och jag som redan tycker det är lite obehagligt med start och landning fick inte precis en bättre känsla av detta. Men sen var vi äntligen framme på ön i alla fall, bara att hålla tummarna för att hemresan blir smidigare!Det första vi gjorde när vi kom till hotellet var att trava iväg och köpa en dunk vatten och lite chips (och Svante köpte en öl) eftersom det skulle dröja någon timme till middagen, sen satt vi och filosoferade en stund på balkongen innan det var dags att möta upp syster med familj som också lyckades pricka in att resa ner denna vecka för käk. God mat som vanligt, mycket att välja på av olika slag och fint dessertbord. Dock håller jag igen lite av den varan nu känner jag, åtminstone fram till loppet. Jag vill ju att magen ska vara i skick för att ta sig 30 km också, inte bara benen!
En liten sötsak fick det dock bli, både igår och idag.Idag har vi varit ute på lite olika ”äventyr”, dels gick vi bort till Expo Meloneras där målgången och mässan för loppen är för att hämta ut våra startpåsar. Jag passade också på att köpa en munkjacka från WAA och en buff för årets lopp då vi de tidigare åren fått sådana i startpåsen men i år fick armvärmare i stället.
Sen gick vi vidare till Mercadona (stormarknad) för att handla lite mer förnödenheter inför racedagarna, vi missar frukosten på hotellet eftersom bussarna går så tidigt så man vill gärna ha något att fylla energidepåerna med på vägen upp i bergen.
Väl tillbaka på hotellet blev det en stunds slappande innan vi tillsammans med svåger drog ut på en löptur för att få igång benen lie inför loppen. Han ska också springa 30 km, men han är betydligt snabbare än vad jag är så det blir knappast ett gemensamt lopp ändå!

Efter löpningen som blev ca 6 km gick vi ner till poolen där jag drog av 400 meter sim också innan vi tog kväll, skönt att röra på sig efter det utdragna stillasittandet igår!
När vi var här för första gången för 3,5 år sedan gick vi ner och fotade solnedgången och så även idag. Vi tog dessutom en likadan ”gullig pussbild” idag som då, vi är oss lika än även om Svante hade längre hår och skägg då haha!
På vägen hem spanade vi också på bergen i fjärran, det drar ihop sig till race…
Nu är det tack och god natt efter ännu en smaskig middag, så väntar en ny dag med solsken och värme imorrn!

Kommentera gärna här!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.