web analytics

Här kommer lite blandade bilder från Gran Canaria, vi har ju varit där några gånger nu (4 närmare bestämt) och bott på samma hotell tre av gångerna (Lopesan Baobab) så ja… Det känns överflödigt att säga att vi trivs!

Varje gång vi åker från terminal 5 på Arlanda så måste jag ta en bild av skylten som sitter vid några av restaurangerna, det har blivit tradition nu.

Vi landade i vanlig ordning på onsdagen, Svantes lopp gick av stapeln på fredagen och jag körde på lördagen. Innan dess tog vi en liten löptur på 6 km för att få en känsla för att springa i värmen, den har ni redan sett. Dagarna efter loppen däremot tog vi det rätt så piano och låg hör och häpna vid poolen till och med. Dock kunde vi såklart inte låta bli att simma lite då i stället haha, det där med att ligga still och bara jäsa hela dagarna är inte riktigt vår grej.

Jag har också knäppt lite bilder på växlighet inne på hotellet, man blir alltid lika fascinerad när man ser saker som man hittar i fruktdisken hemma som sitter fast på träd och buskar utomlands hahaha. Både bananer, fikon och citroner såg vi denna gång (fast jag fotade bara bananerna).

En gång till en av restaurangerna.

Restaurangerna inne på området serverar väldigt bra mat, jag vet att det är många som fnyser åt bufféer (det känns nästan som att man inte ”ska” gilla bufféer, är det inte ”fint” nog kanske? Lite som bag in box?) men både frukost- och middagsbuffén här är kanon. Det finns gott om valmöjligheter för alla, hittar man inte något att äta så är man i så fall otroligt kräsen med maten. Varje kväll är det olika teman på buffén; italiensk, afrikanskt, kanariskt osv. Det finns mängder av kalla rätter, olika sallader, röror, blandningar, ostar osv och när man är klar med det kalla finns det alltid minst sex-sju olika varmrättsbaser med ett gäng olika varma tillbehör till som man kan kombinera efter eget behag och sedan ett dignande ost- och kexbord samt efterrättsbord med kakor, tårtor och glass. Ändå har jag hört folk säga att det inte finns så mycket att välja på, och ett år var det också en man som skällde ut kocken för att de ”serverar rått kött vilket är livsfarligt, oseriöst!”. Till saken hör att man själv får säga till hur man vill ha sitt kött… Men vissa är ju helt enkelt aldrig nöjda, vi tycker i alla fall att maten är fantastisk och det enda problemet är att det är lätt att överäta allt gott!

Churros till frukosten, bara en sån sak!
Jag gjorde en liten födelsedagsmuffins till frukost den 26e…
…Och glass med strössel samt vrålgod valnötsost till middagens efterrätt!
Avslutade födelsedagen med en drink i baren för en gångs skull, en mango mojito blev det för min del och Svante tog en lokal blandning som hette Baobab med bland annat blå Curacao.

På min födelsedag var vi ju också uppe i bergen igen, denna gången med hyrbil. Vi åkte till Roque Nublo som är öns näst högsta topp och som vi råkat missa alla gånger vi varit på plats tidigare. Makalös utsikt!

Sedan åkte vi vidare mer mot öns norra del där vi heller aldrig har varit, dock rann tiden ifrån oss lite grann så vi hann aldrig till Las Palmas som vi hade tänkt. Men innan vi lämnade bergen stannade vi i en av parkerna i bergen och käkade lite frukt, väldigt häftig pinjeskog!

När onsdagen sedan kom så var det ju dags att åka hem igen, ett sista dopp av fötterna i poolen och en sista liten jogg på 4 km fick avsluta årets vistelse. Förra året sa vi att ”vi kommer nog inte tillbaka igen, nu har vi ju gjort det här några gånger” men nu vet vi bättre och klurar redan på hur upplägget ska bli nästa år. Vi har pratat om självhushåll tidigare för att få chansen att laga mat med deras fantastiska råvaror, men det blir samtidigt inte så mycket billigare än att bo på femstjärnigt hotell med frukost och middag, städning, matlagning och allt sånt fixat så ja, vi får se helt enkelt!

Kommentera gärna här!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.