web analytics

Sent igår eftermiddag vandrade jag och grabbarna upp på ett litet fjäll som ligger en bit bort (där jag såg björnspåren eller vad det nu var). Vi tog oss upp till det högsta stället där vägen fortfarande gick, då var det en bit kvar till den riktiga toppen men då hade vi behövt ge oss ut i den riktiga terrängen och det hade jag ingen lust med, i synnerhet inte som det började skymma. Med tanke på hur mycket vilt det rör sig på fjället att döma av alla spår vi såg så kände jag inte att jag ville bege mig in i skogen. Dax och Brimer tog ingen som helst notis om björnspåren, men däremot spår från klövdjur som var lika gamla visade de intresse för så det kändes klart olämpligt att ge sig ut där jag inte kunde se dem ordentligt!

Enligt telefonen var det en höjdskillnad på ca 180 meter från bilen till högsta punkten, och sträckan vi gick var ca 2 kilometer så det var ganska brant lutning. Till en början gick det ganska bra eftersom det bara låg några centimeter nysnö på det gamla skoterspåret, men efter ungefär halva fjället hade skoteråkarna vänt så då blev det till att pulsa i knädjup snö och hundarna hade snön upp till magen. Shit vad jobbigt det var, framsida lår och rumpan fick jobba rejält!
När vi väl kom upp till högsta punkten var jag helt slut och önskade att jag hade tagit med mig en pulka, då hade det varit både roligare och mindre jobbigt att ta sig ner igen hahaha!
Men det var bara att vända om och traska på, fast det gick ju lättare nedför såklart.

Idag är vi stela och möra allihop och jag har åter igen sovit riktigt dåligt så idag kommer jag faktiskt packa ihop allt och bege mig hemåt. Egentligen har jag stugan fram till klockan 12 i morgon, men i och med att hundarna också verkar känna av gårdagens strapats lite grann så blir det ingen mer skidåkning, och det är ju också skönt att kunna packa och städa i lugn och ro så jag inte glömmer något. Nästa år får vi se vart vintersemestern bär!

2 Thoughts on “Bergsbestigning.

1. Åter igen massor med fina bilder! 🙂 Häftigt med alla vindkraftverk, gillar faktiskt dom. (Brukar fota dom x antal gånger när jag är hos mina föräldrar, ha ha).
    Och ganska mycket snö ser det ut som ja, hundarna får kämpa på rejält! 😛
    Kram

• UllisWeb on 4 februari, 2013 at 19:40 said:

Jag gillar också vindkraftverk, blir lite varm i själen när jag ser dem och vet att vi tar tillvara på naturens resurser!
      Och ja, jag är lite av en miljönörd även om jag konsumerar mycket och kör bil haha! 😉
      Vi fick kämpa alla tre, detta var lätt det jobbigaste vi gjorde på hela veckan! 😀
      Kram!

Kommentera gärna här!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.